Dietele prin înfometare

Daca ar fi sa analizam din punct de vedere nutritional dietele, am avea surprinderea sa constatam ca cele mai multe dintre ele se bazeaza pe o reducere drastica a aportului caloric, adica un deficit caloric mai mare de 500-1000 kcal pe zi, fata de necesarul caloric adaptat la cerintele persoanei respective.

Multe dintre aceste regimuri sunt dezechilibrate din punct de vedere al raportului între nutrienti, precum si al reprezentarii diverselor categorii de alimente. Acest lucru înseamna fie ca se bazeaza pe o reducere extrema a aportului de lipide, fie atât a lipidelor, cât si al carbohidratilor, ceea ce atrage dupa sine o crestere procentuala a proteinelor. Unele dintre aceste regimuri presupun eliminarea anumitor categorii de alimente sau consumarea lor “disociata” – adica fie câte o categorie de alimente în fiecare zi, fie evitarea combinarii lor în aceeasi zi.

De ce regimurile alimentare care reduc drastic aportul caloric ar trebui evitate?
În mod normal, dupa primele câteva saptamâni în care reducerea greutatii este mai rapida, în urmatoarea perioada nu ar trebui sa înregistrati o scadere a greutatii mai mare de 0,5 -1 kg pe saptamâna, pentru ca acest lucru reprezinta, de fapt, eliminarea apei si a glicogenului muscular. În aceste conditii va va fi greu sa sustineti activitatea fizica, veti obosi mai usor, iar pe plan psihic va veti simti deprimati, anxiosi, slabiti si permanent preocupati de hrana.

Pe termen lung puteti suferi consecinte mai grave ale acestui regim de înfometare: reducerea fortei musculare, susceptibilitate crescuta de îmbolnavire, deficiente minerale (calciu, fier), cetoacidoza si probleme renale.

Toate acestea vor determina reducerea performantelor fizice si scaderea ratei metabolismului bazal – cu alte cuvinte, veti începe sa consumati din ce în ce mai putine calorii pentru activitatile curente, economisind rezervele energetice. Acest lucru dovedeste ca regimul de înfometare este o masura contraproductiva. Desi reducerea ratei metabolismului bazal nu este permanenta (dupa o singura cura de acest gen), la cei care au perioade de scadere urmate de cresterea greutatii (efectul “yo-yo”) se înregistreaza o reducere în timp a ratei metabolice, deoarece organismul devine mai eficient când functioneaza cu mai putine calorii, în a extrage energie din alimente si a depune sub forma de grasime – în consecinta, dupa ani de astfel de “jonglerii” le va fi din ce în ce mai dificil sa slabeasca, va trebui ca mesele sa fie din ce în ce mai sarace în calorii.

Primul pas catre scaderea în greutate fiziologica si care se mentine în timp este sa evitati regimurile drastice, intervalele scurte destinate slabirii, metodele nefundamentate stiintific si “suplimentele-minune”.

This entry was posted in cura de slabire, diete pentru slabit. Bookmark the permalink.

Comments are closed.