Dietele de post

Nu exista un tip de alimentatie general valabila în perioada Postului. În principiu, dieta va fi compusa din soia, cartofi, cereale integrale (surse vegetale de proteine), fructe (sursa pentru glucide), uleiuri si margarine vegetale, nuci, seminte (surse de lipide). Aportul vitaminic este necesar în cantitati mici, fiind asigurat în pricipal prin consumul de vegetale si fructe crude. Vitaminele regleaza multe functii organice si actioneaza drept catalizatori, grabind reactiile chimice din corp. Un alt aspect al alimentatiei în acesta perioada este faptul ca are loc o crestere benefica a consumului de fibre. Fibrele alimentare sunt polizaharidele (categoria glucidelor), pe care enzimele noastre digestive nu le pot desface. Ele nu fac decât sa treaca prin corp ca o perie ce curata. Au rolul de a reduce nivelul colesterolului din sânge. Necesarul minim de fibre zilnic este de 16-25 g (ideal 40 g). Fibrele (cereale si produse cerealiere, leguminoase, fructe proaspete si uscate) previn constipatia si problemele legate de aceasta. Nici un aliment nu contine toate aceste elemente nutritive, de aceea trebuie sa folosim o alimentatie variata.

Odata cu trecerea la alimentatia de post are loc o scadere a aportului de proteine si grasimi de origine animala. Acestea asigura o senzatie de satietate de durata mai lunga, datorita digestiei mai greoaie. Asfel poate aparea necesitatea ca de la un regim de trei-patru mese principale zilnic sa se treaca la patru-cinci mese/zi, lucru absolut normal. Se va urmari o dozare adecvata a portiilor din punct de vedere caloric, pentru a nu aparea o supra/sub alimentare.

 Concluziile care pot fi trase, adoptând o alimentatie de post sunt:
– alimentele bogate în proteine au, în general, un continut mare de colesterol si grasimi, care sunt cunoscute ca fiind factorul principal al bolilor de inima si infarctului, de aceea o perioada de post este indicata cel putin de doua ori pe an (Paste, Craciun);
– variaza alimentele în orice tip de dieta;
– consuma moderat alimente cu aport caloric mare (ciocolata, nuci, fasole) – portiile mici dau o senzatie de satietate si de placere mai mare decât excesele;
– apeleaza la substitutii sanatoase – pâine integrala în locul celei albe, margarina în locul grasimii animale, proteine din soia în locul celor animale;
– respecta regimul meselor – mai des si mai putin, ajuta la dozarea cantitativa a alimentelor si la evitarea hipoglicemiilor;

This entry was posted in cura de slabire, diete pentru slabit, retete de post. Bookmark the permalink.

Comments are closed.